lundi 7 janvier 2008

Ik woonde in Oostenrijk op 2000 meter hoogte, dat
was tegelijk mijn enige hoogtepunt daar

Ik woonde op nr 30 en v.d. Gijp op nr. 40, binnen
2 maanden woonde er niemand meer tussenin

Mario Been


Feyenoord supporter ben je niet voor de lol...

Gerard Cox bij Feyenoord TV


Ik kan de bal toch niet gaan afpakken van
mijn eigen ploegmaats?

Wesley Sonck klaagt in Het Laatste Nieuws dat hij wordt overgeslagen bij Ajax


Ik ben getrouwd met het voetbal en ga vreemd
met mijn vrouw

Sir Bobby Robson


Zelden iemand gezien die zo respectloos is
naar collega's toe. Hij wilde met alles en iedereen op de vuist. Luisterde naar
niets of niemand en ging volledig zijn eigen weg. Ik weet nog goed dat hij Barry
Opdam op de training dwars door midden schopte en daarna nog z'n voetbalschoen
in z'n nek plantte. Opdam kwam huilend de kleedkamer in, het bloed spoot eruit.
Mijn vriend is het niet.

AZ-speler José Fortes Rodriquez over Fernando Ricksen


Die keeper van El Salvador moet zich inmiddels wel
in zijn thuisland wanen zoals er op hem geschoten wordt.

Rik de Saedeleer, belgisch voetbalcommentator

Het Voetbal in Spanje is harder, koeler. Je beschouwt het meer als je werk, terwijl je in
Nederland nog het gevoel hebt dat het een goed betaalde hobby is.

Ronald Koeman

In deze kliniek denkt iemand dat ik Napoleon is. Niemand gelooft dat ik Maradona
ben
(over zijn verblijf in een psychiatrische inrichting) .


Nederlanders en Italianen praten te veel over
voetbal. Ze zijn er van overtuigd dat ze straks winnen, zonder er warm of koud
van te worden. Ze spelen met hun
mond. Zo ben
ik niet. Ik speel met m’n hart.

Diego Maradona


Als ik lelijk was geweest, zou je nooit van Pele gehoord hebben.

George Best


Op z’n Cruijfiaans. Als je geen fouten durft te maken, kun je ze ook nooit oplossen.


Ik vind Beenhakker een goede trainer.
Hiddink is ook een topcoach. Ik vind zelfs Cruijff goed ook al heeft die me bij
Ajax niet zo lekker behandeld.

Gerald Vanenburg

Kein geloel, Fußball spielen.



Het geld betekende onafhankelijkheid en tenslotte kreeg hij
maling aan alles en iedereen. Een complexe man, die nooit veel gesproken heeft.
Hij had een


grondige hekel aan mensen die hun
onvermogen achter een rijke woordenschat trachtten te verbergen, hetgeen hij
onveranderlijk als 'geloei' bestempelde.




Met Happel denkt FC Swarovski binnen enkele jaren een
Europese topclub te worden. Happel: 'Wat in kranten staat interesseert me al
lang niet meer. Laat die
journalisten
maar kletsen. Ik kan van ezels geen renpaarden maken.'


Ernst Happel


Die mist was een
vreemde gewaarwording. Telkens als er werd gescoord, hoorde je de toeschouwers
maar aan één kant juichen. De andere helft had het gewoon niet gezien.



Een Ajax supporter over de mist wedstrijd Ajax-liverpool van 1966


Humor bedrijven in
Duitsland is een hachelijke bezigheid. Het zijn niet de vrolijkste figuren, de
Duitsers, en dat zie je terug in hun voetbal.


Ik hou niet van
terugkijken naar het verleden, maar dat Nederlands elftal had op alle plaatsen
zo verschrikkelijk veel meer kwaliteit dan het huidige team.


Gullit, Van Basten, Rijkaard hadden mee kunnen komen en in het team van
1974 op een basisplaatsje mogen hopen. De rest niet.



Arie Haan, trainer/voetballer


Over Ajax-keeper Stanley Menso. Keepen doet men zo.


PSV is bij elkaar gekocht met de opbrengst van stekkers en haardrogers.


Youp van 't Hek, cabaretier


De meeste voetballers zijn
sfeergevoelig. Ze zijn immers ooit gaan voetballen omdat ze behoefte hadden om
met anderen aan sport te doen. De sfeer bij een
club is voor mij een hoeksteen van het succes.




Nog
steeds op ruim veertigjarige als doelman bij Go Ahead: 'Als het aan mij ligt,
blijf ik tot mijn 65e keepen'.

Jan Jongbloed


Tegenstanders
waren bang voor hem, blufte hij. Ooit beweerde hij dat hij soms vier truien over
elkaar aantrok om er nog angstaanjagender uit te zien.


Na een
wedstrijd waarin hij heel weinig te doen kreeg.

Ik had vanavond de beste
staanplaats.



Piet Schrijvers


Voor
het WK van 1990 was bij ons iedereen kapot en er waren te veel geblesseerden.
Maar eigenlijk zag je na het succes van 1988 aankomen dat het misging. Ik
zeg het nog sterker: als die kopbal van Wim Kieft er
in '88 tegen de leren niet ingaat, waren wij twee jaar later misschien
wereldkampioen geworden. Dan was
er in twee jaar tijd
nooit zo'n puinhoop ontstaan. Iedereen was in de war na '88: de KNVB-leiding, de
spelers, de pers, de supporters.



Een keeper is
letterlijk en figuurlijk een dwarsligger. Ga maar na, mensen komen naar het
stadion om doelpunten te zien en keepers zijn er om dat te
voorkomen.



Hans van Breukelen


Nadat in 1964 Ajax met 9-4 van Feyenoord had verloren. Ik had per ongeluk de contactlenzen
van mijn schoonmoeder meegenomen.



Bertus Hoogerman, doelman


Er is een grote
behoefte om mensen in een hokje te stoppen en ze daar vooral maar in te houden.
Ik sta te boek als een wat duffe naïeveling. Het zij zo.



Hans Westerhof


Jij speelt niet mee,
ik stel nog liever de terreinknecht op.



Jan Reker tegen René van der Gijp.


Ik ben blij dat het
weer goed gaat met Feyenoord. Ik heb hier toch een paar jaar op de tribune
gezeten en dan was ik al tevreden als we de toss wonnen.



Een Feyenoord-supporter


Ik ben niet erg
optimistisch over de toekomst van het Nederlands voetbal. We zitten in een diep
dal en gaan nog dieper zakken. Kijk maar naar de topclubs.


Cruijff was zo uniek, zó verschrikkelijk dominant in de ploeg dat, toen
hij er niet meer bij was, zijn geest als het ware nog ronddwaalde.



Jan Zwartkruis


Voetbal is oorlog.


Nadat Feyenoord in 1970 als eerste Nederlandse club de Europacup heeft gewonnen. Het Rotterdamse succes komt ons uitstekend van pas. Betere doping bestaat er niet voor Ajax.



Rinus Michiels




Over Willy Brokamp. Als
voetballer was hij te lui om te lopen. Nu loopt hij marathons. Daar snap ik nou
niets van. Ik geef onmiddellijk toe dat Onze Lieve
Heer vreemde schepselen
heeft voorgebracht.



Ronald Spelbos


Als ik die reactie
van Sonck zie, toen hij werd gewisseld tegen NEC. Dan jeuken mij vingers. Dan
hoopte ik dat ik morgen om acht uur met hem in de Arena moest zijn. Die kreeg
spijt dat hij geboren is


Over jonge
voetballers die te weinig inzet tonen. Patatgeneratie.


Het bestuur wil
nog jaren met me door. Ik zelf ook, maar hier beslist het publiek. In Nederland
blijven de mensen weg, als ze het niet meer zien zitten. Hier
komen ze dan allemaal naar
het stadion om te roepen dat je weg moet.



Leo Beenhakker als trainer van Real Madrid


Ze verdienen
onmenselijke salarissen, dus eigenlijk verdienen ze een onmenselijke benadering!
Als ze niet tegen kritiek kunnen, zijn het geen echte profs.



Rinus Israel, als trainer van Feyenoord


Tegen
nieuwkomer Rinus Israel bij Feyenoord.

Jij moet niet denken dat je hier
in Amsterdam bent.



Coen Moulijn


Na verlies tegen een journalist.

Hebben wij dezelfde wedstrijd gezien?



Over Joop Brand in 1981.

Een prima docent. Ik adoreer die man een beetje. Je leert van hem hoe je voetbal verbaal moet overbrengen.



Over de pers.

Min .... min.....

Louis van Gaal


Een verdediger moet altijd naar de man blijven kijken want ik heb een bal nog nooit zien scoren.


Over Marco van Basten.

Een goed paard wordt niet automatisch een goede ruiter.

Co Adriaanse


Goh, ben ik blij dat ik van die trainingskampen af ben. Daar zijn ze in Italië ook gek van, hoewel al verschillende coaches zijn die het hebben afgeschaft, al die dagen in hotels. Voor mij hoefde het niet maar, Italiaanse voetballers zijn net kinderen. In een trainingskamp hebben ze geen gezeur aan hun kop, het bed staat klaar, het eten staat klaar, ze kunnen zich lekker helemaal concentreren op de wedstrijd. Blij dat ik daar vanaf ben.


Eigenlijk zijn we klootzakken, dat we niet vaker individueel iets doen. Maar ja, we zijn er niet op ingesteld. We trainen altijd anderhalf uur en als we eens twee uur aan een stuk trainen, dan zijn we moe zeg...... Je weet niet beter als voetballer, maar in feite is het een lachertje. Wij zouden als prof toch minstens zo'n goeie conditie moeten hebben, dat we in de wedstrijd anderhalf uur kunnen gaan. Maar zelfs dát lukt niet. Tien minuten voor tijd krijg ik het toch moeilijk. Dan ben je als voetballer gauw geneigd smoezen te verzinnen. Dan missen we zogenaamd de scherpte.


Kieft brak op 31-jarige leeftijd plotseling zijn loopbaan af. Gewoon door simpelweg te stoppen bij PSV. Hij vond zijn trainer (Aad de Mos) van een zodanig laag kaliber, dat hij het niet de moeite vond met zo'n figuur de strijd aan te gaan om weer een plaats in het elftal te veroveren.

Willem Kieft


Ik vind het leuk om te dollen. Tegenstanders door de benen spelen. Ze moeten op hun bek vallen en weer opkrabbelen. Dan had ik het naar m'n zin.


Ik heb nooit echt ruzie met Michels gehad. Die had tenminste nog humor.


Soms speelde ik een hele week bij Ajax de sterren van de hemel. Vroeg naar bed, uitgerust en "in vorm" zoals ze dat noemen. Dat móest goed gaan, maar dan bleek ik op zondag niet vooruit te branden. Dan gaat het, zoals het gaat. Ik ging wel eens om vijf, zes uur 's nachts mijn bed in en schopte er 's middags toch drie in.


Tscheu La Ling


Ik houd niet van trainers die zoveel praten. Ik word gek van Ger Blok, die besprekingen duren anderhalf jaar. Bert van Lingen gaat dan ook nog tegenstanders


bekijken. Dat hoeft voor mij niet en die sportmaaltijden voor wedstrijd vind ik helemaal vreselijk. Ik barst van de honger tijdens de wedstrijd. Ik hoop niet


dat het bij Ajax zo ook gaat. Ik heb net een driejarig contract getekend. Ik heb al één keer meegedaan, moest ik invallen voor Johan Cruijjf.


Heb je Het Mysterie Marco nou al eens gelezen, het boek over jouw jaren als voetballer van Ajax?

Nee, nog steeds niet. Het boeit me niet. Het boeit me voor geen meter.

Omdat het boek over jou gaat?

Nee, het boeit me gewoon niet, ik kan me er niet toe zetten.


Ik ben toch een soort interessant onderwerp.



Over de titel bondscoach.

Daaronder versta ik toch een oude wijze man met veel trainerservaring, dat ben ik niet, dus noem mij maar gewoon trainer-coach van het Nederlands elftal.



Ik ben toch een soort interessant onderwerp.



Van de tien trainers die er rondlopen, is er maar één echt goed, een aantal kan geen kwaad en een meerderheid laat een elftal zelfs slechter spelen.



Hoe spontaner je bent tegen journalisten, des te meer problemen je krijgt. Je draait er daarom een beetje omheen, je zegt het wat minder hard.

Marco van Basten


Ghaly moest Cocu dekken. Dat deed hij niet. Hij kwam wel sorry zeggen, net als Song later na die goal van Beasley. Maar wat heb ik daaraan? Ik kan er niet tegen als je zo makkelijk goals weggeeft. Het irriteert me mateloos. De spelers werden er ook gek van in de kleedkamer. Dit is zo frustrerend. Na zo'n fout loop je achter de feiten aan en kan je tactische plan de prullenbak in. We werden in bepaalde fasen helemaal weggespeeld. Hoe we de standaardsituaties onder controle kunnen krijgen? Je kan er honderdduizend keer op trainen, maar als spelers niet met hun man meelopen, houdt het op. Misschien moet ik handboeien meenemen om ze aan hun tegenstander vast te binden. Misschien dat ze dan wel meelopen.


Ruud Gullit, als trainer van Feyenoord


Als een speler het bij ons niet redt heeft hij te weinig talent. Dan lukt het nergens


Richard Grootscholten, technisch manager van Sparta Rotterdam in Voetbal International 2009



Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.

Bandage is zeer aantrekkelijk voor de tegenstander.



Hoe simpeler hoe beter want hoe minder keuze je een speler laat hoe meer kans dat hij het juiste doe.



Voor vrijlopen heb je techniek nodig.



Vindt de zwakke plek van je tegenstander en je hebt gewonnen.



Je kan ook goed spelen zonder een bal te raken.



Je moet schieten, anders kun je niet scoren.



Voetbal is simpel. Het is echter moeilijk om simpel te voetballen.



Voetbal is een spel van fouten. Wie de minste fouten maakt wint.



Elk nadeel heb zijn voordeel.


Cruyff: "Als Jan Hesselink de bal speelt".

Comentator: 'Je bedoeld Jan Vennegoor of Hesselink".

Cruyff: "Ja, maar dat duurt te lang om te zeggen, we hebben maar 3 1/2 minuut!"


Wie het laatst lacht ... heeft geen gevoel voor humor.



Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.



Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch.



Ik geloof niet! In spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijk spel worden.


Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.Als wij de bal hebben kunnen hun niet scoren.Je moet altijd zorgen dat je één doelpunt meer scoort als de tegenstander.

Er zijn in een wedstrijd drie minuten - en die natuurlijk onderverdeeld in momenten - waar het op aankomt.



"Kijk, de bal moet minimaal tussen die twee palen." (commentaar in de rust van een hopeloze wedstrijd van het Nederlands elftal, waarin de ballen alle kanten op vlogen).



Ik heb wel eens gezegd: als je met 4-0 voor staat en er zijn nog tien minuten te spelen, kun je beter twee ballen op de lat schieten, zodat de mensen oei en ai roepen, want als je 5-0 maakt, is dat alleen maar voor de stand.


Het moeilijke van een makkelijke wedstrijd is om een zwakke tegenstander slecht te laten voetballen.


Vraag van verslaggever Tom Egbers in 2002: "Gaat Barcelona winnen vanavond?" Cruijff: "Ik denk dat ze geen keus hebben".


In voetbal is het simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt.


Je gaat het pas zien als je het door hebt.Je moet schieten, anders kun je niet scoren.Voor een slechte voetballer heeft hij een hele goede techniek. Maar voor een goede voetballer heeft hij juist een slechte techniek (over één van de aanvallers).


Mensen zeggen ook dat een ploeg die met tien man speelt gevaarlijker is dan een ploeg met elf man. Hoe vaak heb je dát nou niet gehoord? Dat komt alleen maar, omdat vijf van die elf denken: ik doe een stapje minder, terwijl vijf van die tien er juist een schepje bovenop doen.


Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest.


Tom Egbers, over de twee gemiste penalty's van Frank de Boer in de halve finale van het EK 2000: "Wat doet hij nou fout, Johan?" Cruijff: "Hij schiet ze er niet in."



Johan Cruyff



Als Nederlander denk je: je speelt zoals je traint. Op het trainingsveld kun je je plaats veroveren. In Schotland dus niet, daar is trainen alleen maar onderhouden, een bezigheidstherapie.

Peter van Vossen- Feijenoord, okt. 1998


Ik heb me nog nooit zo sterk gevoeld, dat ik een mening geef over de opstelling van het Nederlands elftal. Misschien als ik gestopt ben of als ik er zelf niet meer in zit.




Nou heb ik me de hele dag verheugd op het opdreunen van de opstelling en nou vraag je het niet.

Frank Rijkaard - Bondscoach Oranje
Greek defenders aren't any better than Dutch ones, there are just more of them. In Greece, you always get man-to-man marking. Once, a defender followed me to our bench when I went to get some water.

Nichos Machlas - dec 1997
De laatste jaren heb ik een heel stabiel inkomen genoten. Tussen de vijf ton en één miljoen gulden.

John Bosman - FC Twente, aug 1997
Ik ben gewend te doen wat de trainer zegt. Bij Feyenoord golden andere wetten. Als de trainer iets zei, zeiden de spelers iets anders.

Tomek Iwan - PSV, okt 1997

Je hoort soms dat het moeilijk is om, als grensrechter, twee plekken in de gaten te houden: waar vertrekt de bal en waar komt-ie aan? Onzin! De instelling van zo'n man deugt niet. Met zijn vlaggetje verdedigt hij mee, hij beschouwt zichzelf als de grendel op het slot van de
defensie.

De Duitsers zien het niet meer. Door alle overexposure op de televisie zien ze niet hoe slecht hun voetbal is.

Jan Mulder - ex-voetballer, nov 1997

Laat het zo snel mogelijk voorbij zijn. Dat is
wat ik denk als ik er naar luister. Fantastisch hoor, maar als de bel in de
kleedkamer gaat omdat we naar buiten moeten, dan wil ik beginnen. En niet
allerlei dingen vooraf nog. De trots en de wil om voor Nederland te presteren
heb ik ook wel zonder het volkslied.

Jaap Stam - PSV, nov 1997



Ik denk dat je beter aan een andere speler kunt vragen wat ze van Advocaat vinden. Ik heb geen zin om iets over hem te zeggen.

Voor hem hoef ik geen cadeau te kopen.
(over zijn jarige vader na plaatsing voor het WK'98, hij scoorde in het duel tegen de Ieren)

Luc Nilis - voetbal Belg, nov 1997

Maar we hebben zijn ouders wél eerst gevraagd of hij wel zo lang mocht opblijven (over het debuut van de 15 jarige keeper Guido Budziak).

Willem Leushuis - trainer Eindhoven, nov 1997



Als ik thuis ben, kijk ik naar wedstrijden op video, soms meteen 's nachts al. Want ik wil weten wat ik gezien heb. En dan bekijk ik de hele wedstrijd. Alleen als er iemand geblesseerd
is, spoel ik, anders duurt het te lang. De rust en dat geouwehoer na afloop sla
ik ook over.

Dick Advocaat - trainer Glasgow


Het klinkt raar, maar ik moet echt iets overwinnen om een hamstertje vast te houden.

Ik kan me voorstellen dat mensen zeggen: 'Die gast is een gangster'. De camera brengt een
nors hoofd in beeld, een verbeten blik, een afgetekende kop, een
man-in-de-ban-van.
Ik vind die boze boef-uitstraling wel grappig. Fair ook. Omdat het doorzichtig
is. Liever dat dan zo'n favoriete schoonzoon-voorkomen.

Ik speel openlijk op de grens van het toelaatbare. Ik heb geen enorm technisch surplus,
ik heb geen snelheid, ik heb geen atletisch lichaam, ik heb geen
doelinstinct, ik heb alleen mijn algemene voetbalontwikkeling en mijn karakter dat alles moet compenseren. Als ik het veld op ga, is er een soort geestverwisseling. Er komen dingen in me boven die ik
niet kan beschrijven. Ik heb het al bij een potje kaarten. 'Gezellig', roep ik
in het begin. Maar zodra
er verlies dreigt, ga ik vals spelen. Ik wil winnen, ten koste van alles.

Ik zeg altijd: je hebt de wil om te winnen en de absolute wil om te winnen. Die absolute wil om te winnen missen wij, buiten de kwaliteiten die wij in Nederland over het algemeen hebben.
De Duitsers hebben het wel, maar die slaan te ver door.

Jan Wouters

In Italië is voetbal belangrijk. Elke dag, elk uur, elk moment. In Engeland is het ook belangrijk. Op zaterdagmiddag.

Glitter en glamour lieten hem koud. Voor God is een spits van Arsenal niets meer dan een arbeider op de tribune.

Wie of wat is nou eigenlijk een leider? Johan Cruijff ging wel eens met een voet op de bal staan en gaf dan met armgebaren aan wat zijn medespelers moesten doen. Dat gaf nogal te denken over die andere tien. Die begrepen er kennelijk niet veel van.

Dennis Bergkamp - Arsenal

Van mij is bekend dat ik trucjes beheers waar je in een wedstrijd niets aan hebt.

Peter Hoekstra - Ajax, ex-PSV

Als ze
tegenwoordig de bal twee meter vooruit kunnen schieten, zijn ze al miljonair.


Berry van Aerle - ex-PSV

Ik voel me een gevangene
bij PSV. En dat mag natuurlijk niet, want zeldzame tropische vogels moet je
nooit vastzetten.

Hier in Nederland heb ik geleerd dat voetballen een serieus beroep is. In Brazilië nam
ik mijn vak niet serieus genoeg. Ik kwam te laat op de trainingen en
was in wedstrijden vaak een hele periode niet geconcentreerd. Dat leer je hier wel af. Op het gebied van mentaliteit en
discipline ben ik enorm vooruit
gegaan.

Ik zeg niks, ik ben mijn tong verloren.

God heeft ons allemaal een opdracht gegeven. Die van mij is voetballen en de mensen daarmee
blij te maken.

Romario - ex-PSV, Braziliaan


Soccer is a simple game: 22 players play against each other and in the end the Germans always win.



Gary Lineker - BBC-commentator

Een spel is het. Een spel om weg te komen. En ik ben heel goed in spelletjes. Niet in dit spel. Maar als het moet dan wel. En soms moet het.



Frank de Boer - speler Ajax, maart 1998

Snelheid bestaat niet,je moet gewoon op tijd vertrekken.
(op de opmerking waarom hij zo traag lijkt,maar toch altijd op
tijd bij de bal is)


Over de scheidsrechter die de wedstrijd niet kon bij benen.
Die scheids heeft de conditie van een wijkagent.


Over trainers.
Meestal komen ze bij een voorsprong plotseling uit hun huisje.


Na afloop van de cursus coach betaald voetbal vragen beantwoordend aan een journalist.
Heeft u nog wat opgestoken?
Ja, een sigaret.

Waar is deze cursus goed voor?
Niet voor de gordijnen.


Roken is slecht...................... voor de gordijnen


Willem van Hanegem

Dan neem je die
aanloop en weet je van wijken geen pardon (over het nemen van een 'penanty').



Ruud Krol - oud NL-elftal

Eten kunnen ze bij
PSV niet. Bij Anderlecht hadden we elke dag de keuze uit kip, vis, vlees,
groenten, frietjes en patatten. Bij PSV is het kroket en nog eens kroket. De
betere restaurants in Eindhoven vallen ook lelijk tegen. Zelfs een simpel glas
bier wordt als afwaswater geserveerd. Altijd bier zonder schuim, uit een
colaglas.



Gilles de Bilde - PSV, dec 1997

Degradatie met
Groningen, ik denk daar wel eens aan. (...) Maar als we dit seizoen zouden
degraderen is de cirkel wel rond natuurlijk. Dan heb ik echt alles meegemaakt.
Daar denk ik wel eens aan.


Erwin Koeman - Groningen, dec 1997

Ik ben helemaal gek op eten. Ik snoep de
hele dag door. Als we met Ajax in hotels sliepen wist ik nooit hoe ik dat moest
regelen. Want wanneer de trainer je 's avonds beneden betrapt! Ik zag steeds 's
ochtends voor de deur van Baba en Oliseh lege borden staan. Dat zette me aan het
denken. Uit bij Maribor kwam ik erachter dat ze iedere avond roomservice bellen.
Vanaf dat moment ging ik dat ook doen.


Benni McCarthy - Ajax, dec 1997


Er bestaan slechts twee typen trainers:
Zij die zijn ontslagen en zij die ontslagen worden.



Howard Wilkinson - ex-coach Leeds United, nov 1997


Scheidsrechters zijn klagers uit gewoonte
en blunderaars van nature.



Jesus Gil y Gil - voorzitter Atletico Madrid, nov 1997


Bij een positiespel, met vijf man tegen
twee in het midden, krijg je bij Ajax echt de bal niet. Bij FC Groningen was het
geen straf om in het midden te staan. Je had de bal zo. Dat is het verschil.



Dean Gorré - Ajax, dec 1997


Het klinkt misschien gek uit mijn mond,
maar er wordt te veel sport uit gezonden op televisie. Als er dan ook nog eens
zoveel over wordt gesproken....En het is altijd gelul achteraf. Makkelijker kan
het niet. Laten ze eens wat meer voorbeschouwen.



Tom van 't Hek - hockeycoach, dec 1997


Als ik een Ajacied van 21 de hele tijd tegen
de scheidsrechter en zijn eigen trainer zie mopperen, denk ik: waarom is dat hem
door zijn trainer of ouders niet veel eerder afgeleerd? Ik zie dat jonge spelers
hier door hun omgeving op handen worden gedragen. Ook door hun ouders, zodat ze
gaan geloven dat ze echt geweldig zijn.


Van een jongen als Davids begrijp ik
niets! Wat heeft die kleine Davids in zijn korte leven nou helemaal gepresteerd?
Maar op het EK is ie al beledigd als ie een keer niet in de basis
staat.



Hans Meyer - trainer FC Twente, dec 1997


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire